Tällä kertaa älysin jopa pyytää treenikaveria kuvaamaan meidän harjotusta videokameralla, joka on ollu mukana useallakin viikolla, mutta en vaan ole älynnyt sitä kenellekään antaa. Suurkiitos siis Jaanalle kuvausavusta. Ihan yleisesti itteäni kateltuani, niin kyllä mä vaan oon köntys! Ja mun käskytys on hillittömästi jäljessä...

1292865.jpg
Tässä tuli tuommosta aika kivaa pyöritystä A:lle ja putkelle tossa keskellä ja niille ohjauksiin samalla "pikkasen" haastetta. Tässä ensimmäisessä harjotuksessa en vielä haksahtanu viemään A:n sijaan putkelle tai päinvastoin, mutta jälkimmäisessä kyllä...

Alkusuoran jälkeen vein siis Redin valssilla 3-putkeen, mistä se jo täyttä päätä pohotti 4-puomille, jonka toisessa päässä oli Riikka the evil koulutusohjaaja ;-) palkkaamassa namilla. Ekalla yrittämällä ohjasin jatkon huonosti, joten pujottelun alotus meni pipareiksi, mutta sitten otettiin vähän uusiks, että sain koiran lähetettyä oikeaan väliin. Sen jälkeen Redi pysy hienosti hallussa niin, että sain sen ohjattua 7-A:lle, sitten 8-aidalle ja 9-putkeen, jonka jälkeen unohdin (taas) noukkia koiran mukaani sieltä putken suulta, ts. juoksin käsi ojossa kohti viimesiä esteitä. Redi hämäänty siitä, joten loppu meni vähän läskiks. Tajusin tietysti heti mokan tehtyäni, mitä oli tullut tehdyks, joten sitä sitten jouduttiin ottamaan uusiks. Videolta näkee meikäläisen hitauden...

1292900.jpg
Toisessa treenissä mokailin sitten sen putken ja A:n kanssa. Alku meni ihan hyvin: kutsun Rediä toisen aidan takaa ja peruutin samalla kohti 3-A:ta, minne koira hienosti menikin. Sen jälkeen se oli kylläkin paahtamassa täysillä puomille, mutta kääntyi sentään, kun "hiukkasen" huutelin 4-aidalle. Sen jälkeen en ite kulkenut niin pitkälle kuin olin suunnitellu, joten 5-putken sijaan Redi meni A:lle. Toisella yrittämällä se onnistu, mutta sitten mä taas unohdin oikeastaan ohjata tuon putken ja 6-pujottelun välin, huutelin vaan sieltä aika sivusta, jolloin vedin Redin avoimeen lähestymiskulmaan, ja sitten se alotus meni pieleen. Kun sain ton kohdan toimimaan annoin koiran vaan kaahottaa 7-aidalle ja jotenkin kuvittelin/toivoin/odotin sen jatkavan suoraan 8-aidan yli, mutta eihän se niin tehny, ja sitte tuli taas sutta ja sekundaa. Siirryttiin siis Plan B:hen eli pyrin tekemään valsiin pujottelun jälkeen, että pääsin koiran vasemmalle puolelle ohjaamaan sen niiden 7- ja 8-aitojen yli ja sitten seinän (eli kuvan yläreunan) kautta ympäri 9-puomille, jonka alastulolla Riikka taas palkkas.

Jatko 10-aidalle ja 11-A:lle meni ihmeen hyvin, mutta Redi tuli vauhdilla A:lta alas ja suoraan mun jalkoihin, kun mun reittisuunnitelma siitä loppuun ei ollu ihan selvillä. Lopulta sitten jättäydyin ikään kuin sen taakse, päästin sen tulemaan alas ja käänsin loppusuoralle. Jätin tarkotuksella videolle pätkän, josta näkyy, kuinka kauniisti Redi kyllä odottaa paikallaan, kun mä käyn kattomassa treeniä. Melkoinen kontrasti.  Olin ennen treeniä naureskellu, kuinka netissä pidetään 8-vuotiasta koiraa vanhana, ja siihen liittyy toi videollakin kuuluva Redin iän pohtiminen. Syksyllähän se täyttää kaheksan. Kehtaanko sitten enää sen kanssa missään kisoissa käydäkään...

Treeni ei ollu mikään hirmu helppo, joten olin ihan tyytyväinen, että suunnilleen kunnialla siitä selvittiin. Lopuks vielä juteltiin sellasta yleistä, ja Riikka totes, että me ollaan tän talven aikana kehitytty. Mä oon vähän oppinu olemaan heti alusta täysillä mukana, enkä enää niin helposti nuku suunnilleen puoleenväliin harjotusta ja havahdu vasta, kun koira mennä viipottaa ihan omiaan, ja samalla oon saanu ohjaamiseen selkeyttä (ja välillä yksinkertasesti vaan alkanu ohjata, kun aiemmin olen unohtanu tehdä sen), mikä näkyy siinä, ettei Redin tartte niin paljon huutaa mulle. Sen tiesin jo ennestään, että jos Redi räyskyttää mulle harjotuksen aikana, mä en ohjaa sitä tarpeeks selkeesti, se ei tiedä, mihin ollaan menossa ja kärttää multa ohjeita. Kontaktit meillä on ongelma, ja niille täytyy vaan kehittää tota palkkausta, koska tosiasia on, ettei mulla tässä vaiheessa enää innostus riitä alkaa opettaa niitä ihan alusta asti uudestaan.

Tän viikon jälkeen treenit siirtyy Vesankaan, jonne en tänä vuonna ilmottautunut, kun viime vuonna meillä jäi erinäisten menojen takia niin monta kertaa käymättä. Meillä alkaa siis pieni kevättauko, ja harkat jatkuu toukokuussa Killerillä.